egészség , élet , gasztro , gyógynövény , tudomány ,

Egyél te is rendszeresen fügét az egészségedért!

A fügét, ezt az igen ősi kultúrnövényt, melyet a Biblia is többször megemlít, a háztáji kis kertekben is termesztik. Manapság török, francia, spanyol földön, és Kaliforniában termesztik leginkább. Féltrópusi növény, ezért csak meleg, napos, szélvédett helyen terem jól. Eredetileg azonban Kis-Ázsia, Izrael és Szíria vidékéről származik. Észak-Afrikában és Európa déli részén szintén ismerték és használták az emberek. Magyarországra az Anjou-k idején került, a XIV. században, egyes kutatások szerint a törökök hozták magukkal.

A füge egy nagyon egyedülálló, és csodálatos gyümölcs, amelynek formája többségében egy könnycseppre emlékeztet. Súlyuk pedig fajtától föggően 40g-tól egészen akár a 120-130g-ig is lehetséges. Bőrük színe lehet lila, zöld, sárga, barna, de ritka esetben akár piros vagy narancssárgás is. A gyümölcs pépje is vátozó színű, de többnyire rózsaszínes, sárga, barnás, vagy piros, és tele van több száz parányi csonthéjas maggal, amelyek ehetőek. Íze általában rendkívül édes, zamatos, a sok apró magtól pedig van egy jelegzetes ropógós érzés fügeevés közben, ugyanakkor egyáltalán nem zavaróak ez a magocskák. A Fügés emberen bemutattam már számos fügefajtát, amelyek az imént leírt tulajdonságaikban jelentősen eltérhetnek egymástól. Van azonban egy tulajdonság, amely minden fügére egyaránt vonatkozik.

A füge rendkívül finom, tápláló és egészséges!

Ezért, ha van rá lehetőséged, a nyár közepétől egészen őszig tartó fügeszezonban egyél minél több friss fügét, és ha van kerted, akkor akár még az is jó ötlet lehet, ha saját fügebokrot ültetsz, főleg, hogy a füge gondozása egyáltalán nem bonyolult feladat. Én nagyon szeretem a fügét, és nagyjából bármennyit meg tudok belőle enni, de eddig leginkább nyersen, vagy aszalva fogyasztottam. Mert igen, számos hazánkban is megtermő füge fajta lehet alkalmas aszalásra is. Az utóbbi időben azonban elkezdtem játszadozni a gondolattal, hogy a gasztronómiában is felfedezhetném a fügét, ha már egyszer a fügés blog mellett hosszú évek óta vezetek a felségemmel egy gasztroblogot, amely egyébként az Ezt fald fel! névre lett megkeresztelve. Így szép lassan elkezdtük a konyhában is különböző módokon felhasználni a fügét.

Dinamikus tartalom betöltése folyamatban!

További fügés receptekért látogasd meg a gasztroblogomat. 😋

Na hiszen! Könnyű annak, akinek száznál is több fügéje van! Mondhatád nekem, de rengeteg dolgot lehet készíteni, amihez akár néhány szem füge is elegendő lehet. Csak kérlek, ne a kereskedelmi egységekben kapható „friss fügét vedd meg, mert amennyiben az lesz az első találkozásod a fügével, nagyon valószínű, hogy egyben az utolsó is lesz. Azok a fügék éretlenek, ízetlenek. Mondhatnánk azt is nyugodtan, hogy emberi fogyasztásra alkalmatlanok, ugyanis az idő előtt leszedett füge nem érik tovább, mert egyesek közhiedelmeivel ellentétben a füge nem utóérő.

Na de akkor miért szedik le, ha még nem érett?

Itt jutottunk el odáig, hogy a füge egyetlen komoly nagy hibája, hogy teljes érettségében nem tartahtó el sokáig (maximum 1-2 napig). Ugyanakkor a füge csak ebben a teljes érettségében tudja azt a kulináris élményt nyújtani, amit semmilyen más étel nem képes nyújtani.

Amellett, hogy a füge nagyon finom, nem lehet tőle elvitatni azt sem, hogy elképesztően egészséges gyümölcs, ami miatt mindenkinek érdemes, és ajánlott beépíteni az étrendjébe. Lehet enni nyersen, sütve, főzve, vagy akár aszalva is (amit egyébként magunknak is aszalhatunk). Azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy az aszalt fügéből elpárolgott víz miatt egységnyi súlyú fiss fügéhez viszonyítva sokkal több a kalória és a cukor, ezért az aszalt fügével azért picit érdemes óvatosabban bánni.

Mi van a fügében, amitől olyan egészséges?

100 gramm füge az alábbiakat tartalmazza:

  • 74 kalóriát,
  • 0 gramm proteint és zsírt,
  • 20 gramm szénhidrátot,
  • 2,5 gramm rostot,
  • van benne réz (a napi szükséglet 7,5%-a),
  • magnézium (a napi 5%-a),
  • kálium (a napi 5%-a),
  • riboflavin (a napi 5%-a),
  • tiamin (a napi 5%-a),
  • B6-vitamin (a napi 7,5%-a),
  • K-vitamin (a napi 5%-a).
Miért érdemes fogyasztani?

A füge a benne található rostoknak köszönhetően képes a teltség, és jóllakotság érzését huzamosabb ideig fenntartani, ami akár a fogyókúrázóknak, vagy az azt tervezőknek is segítségére lehet. Ezen felül jót tesz az emésztésnek, támogatja az anyagcserét, és ezáltal segíthet megszüntetni a székrekedést. Kiveszi részét a vércukorszint, és a koleszterinszint szabályozásából, valamint kedvező hatással van a vérnyomásra is. Ennek okán a füge segíthet csökkenteni az ér- és szívrendszeri betegségek kockázatát.

Kiemelkedő a kálium- és réztartalma, ami jót tesz a szívnek, de az ideg- és izomszöveteknek is. A réz létfontosságú ásványi anyag, amely számos testi folyamatban, többek között az anyagcserében és az energiatermelésben, valamint a vérsejtek, a kötőszövetek és a neurotranszmitterek képződésében vesz részt. A réz segíti a vas felszívódását és a kalcium hasznosulását, így a csontok egészségéhez is hozzájárul. A gyulladásban levő emésztőszervekre rendkívül jó hatást gyakorol, serkenti a gyomorműködést is. Fogyasztása csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét, sőt még bizonyos rákfajták megelőzésében is segíthet. Egy kutatásban például arról számoltak be, hogy menopauza után álló nőknél csökkenti a mellrák kialakulásának kockázatát. Jótékony a hatása a májra, az epére és a légzőszervekre is megfázás, meghűlés esetén. Cink tartalma pedig a szaporító szervek működésére van előnyös hatással – a spermák számát növeli, a prosztata panaszokat pedig enyhíti.

A füge ugyanakkor fontos B6-vitamin forrás is, a B6-vitaminnak pedig nagyon fontos szerepe van, ugyanis elengedhetetlen a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjéhez. Hozzájárulhat a mentális egészség, valamint az immunrendszer erősségének megőrzéséhez, továbbá részt vesz az élelmiszerek energiává alakításában. Csökkentheti a fáradtságot és a kifáradást, és részt vesz a hormonális aktivitás szabályozásában. Fontos szerepe van a bőr, a haj és a köröm egészségének megőrzésében, és szükséges a megfelelő izomműködéshez.

A füge levele is csodaszer!

Igen! Egyes kutatások szerint a fügének nem csak a gyümölcse, de a fügefa levele is jótékonyan hat a vérnyomásunkra. A leveleiből készült tea ajánlott övsömör, májcirózis, szemölcsök, magas vérnyomás, gyomorfekély, és különböző bőrbetegségek ellen.

Tanulmányok alapján bizonyították, hogy a fügefa leveléből készített tea nagyon hatékonyan csökkenti a vércukorszintet, és csökenti a diabétesszel összefüggő gyulladások kialakulásának az esélyét, ezért ajánlott napi egy bögrével elfogyasztani belőle. Sőt! A füge friss leveleit összeturmixolva hatásos csodaszert készíthetünk a pattanások ellen. A pépet csak kenjük fel az arcunra, és hagyjuk ott 10-15 percig, majd mossuk le.

Megjegyzések

Népszerű tartalmak

Füge metszése, avagy kell-e metszeni a fügét?

Újra és újra felbukkanó kérdés, hogy kell-e metszeni a fügét ( Ficus Carica) , és ha igen, mikor és hogyan kell elvégezni a fügefa vagy fügebokor metszését. Ha beírjuk a keresőbe, akkor rengeteg találat zúdul ránk, és teljesen elveszünk az információkban, főleg, ha bizonytalanok vagy éppen gyakorlatlanok vagyunk a füge nevelését illetően. A cikkekben sokszor nagyon ellentmondásos információk vannak. Az egyik szerint erős metszést igényel a füge, a másik szerint épp csak kell metszeni. Az egyik szerint télen, a másik szerint tavasszal, de olvastam már olyat is, amelyik a nyári metszést javasolta. Ezért arra gondoltam, írok erről egy összefoglalót, hogy mégis, hogyan és mikor is kell metszeni a fügét, ha egyáltalán kell... Kell-e metszeni a fügét? A válasz összetett, mert igen és nem. Igen , az ültetést követően érdemes azonnal a kétharmadára visszavágni, valamint az ültetés utáni első évben ugyanezt megismételni. Ezt azért célszerű elvégezni, hogy az első időszakban több energiát tudjon

A füge szaporítása – 1. rész: dugványozás

Köztudott, hogy a magról történő szaporítás nem megbízható, mert biztos, hogy az anyanövénytől eltérő tulajdonságú növényt, növényeket fog eredményezni. Ezért a magról történő szaporítást nem nagyon használjuk akkor, amikor egy bizony növényt szeretnénk lemásolni, vagy úgymond klónozni, ha annak tulajdonságai számunkra előnyösek.  A füge ( Ficus Carica)  magról történő szaporításnak általában csak a fajtanemesítésnél van jelentősége, amikor kimondottan az a cél, hogy ugyanarról a növényről, minél több tőle eltérő tulajdonságú utódot hozzunk létre, amelyek között a tulajdonságaik alapján válogatni, szelektálni tudunk. Innen ered a fajtaszelekció kifejezés. Ezen kívül jelentősége a magról történő szaporításnak nincsen, házikerti körülmények között a kertészetek nem is ajánlják, mert egyrészt általában ezek nagyon későn fordulnak termőre, másrészt - mint fentebb írtam - kiszámíthatatlan az utód milyen tulajdonságokkal fog rendelkezni. Ezért ha az alannyal  (anyanövény)  megegyező tulajdo

Időjárás

A szerzői jogokról

Az oldalon található tartalmak részleteikben szabadon felhasználhatóak és terjeszthetőek a forrás hiteles és kattintható link formájú megjelölésével. Egyéb esetekben a tartalom felhasználása tilos. A blogban elhelyezett tartalmakat szerzői jog védi, azok máshol történő felhasználását a szerző megtiltja. A blogban közzétett cikkek és/vagy fotók kereskedelmi célú felhasználásához a szerző nem járul hozzá, azokat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény által meghatározott módon kell kezelni. Copyright © 2020-2023 fugesember.hu